16 comments on “من انا

  1. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته . اشكرك على هذا الموضوع المهم واتمنى من الله ان يكون اهتمامك العقدي اقصد به الاسلام فوق كل اعتبار

  2. يحيى من اسبانيا أاشرف بمعرفتكم، صديق جديد ،أنقل موضوع ّ زعيم حزب شاس الإسرائيلي المتطرف يتمنى الشفاء ل”صاحب السمو” حسني مبار ك ّ بعد إذنك

  3. في الاول انا عايزة ابدي اعجابي بالمدونة وبالجهود اللي بتعملوها لكن كنت عندي استفسار مهم لاني كنت عايزة انضم لحزب الكرامة وقرات بعضا من البرنامج … لكن السؤال هو ايه محل كلمة علمانية – شيوعية ماركسية في قاموس الحزب ؟؟؟؟ وعلاقة الاتجاه القومي الناصري مع اليساري الاشتراكي باعتبار ان القومي الناصري احد اجنحة اليسار ؟؟؟ وهل ده معناه انها متفقة مع الجناح التاني الاكثر تطرفا او متوافقة ضمنيا مع مبادئه ؟؟؟
    خاصة مع تصادمها معانا كمصريين متدينين بطبعنا كشعب بغض النظر عن مدى او قدر هذا التدين …لكن جموع الشعب سواء العامة او من لديه وعي وفهم لطبيعة الاتجاهات العلمانية والشيوعية …وميرسي اوي

    • شكرا للاشاده وبالنسبه لحزب الكرامه هو حزب قومي عربي علي مبادئ عبد الناصر ولكننا لستا دراويش عبد الناصر يعني نعترف ان تجربه عبد الناصر هي تجربه بشريه يعني لابد من وجود اخطاء

  4. شاكرة جدا على تفاعل حضرتك … لكن هناك جوهر السؤال انا لم الق عليه ردا بردو لحد دلوقتي .. ممكن توضيح اكتر فيما يتعلق بسؤالي عن الشيوعية الماركسية تحديدا وعلاقتها بالاتجاه بتاعكم والفكر العام ليكم كاتجاه يساري؟؟؟؟

    • اولا هناك فرق كبير بين الاشتركيه التي كان يؤمن بها عبد الناصر والشيوعيه فالاشتراكية مصطلح يعبر عن نظام إقتصادي أو إقتصادي إجتماعي وتهدف الاشتراكية الي مشاركة الجميع ” جميع فئات الشعب ” في الانتاج والدخل القومي وبناء الدولة واذابة الطبقات الاجتماعية و المساواه بين الجميع ماديا ومعنويا
      اما الشيوعية: تعني مشاعية الملكية للارض و وسائل الانتاج ، وهي نظرية إجتماعية وحركة سياسية ترمي إلى السيطرة على المجتمع ومقدّراته لصالح أفراد المجتمع بالتساوي ولا يمتاز فرد عن آخر بالمزايا التي تعود على المجتمع
      اما ما يطرحه حزب الكرامه فهو مختلف عن المسارين اننا انرفضاقتصاد السوقالذي يترك اليات السوق المتوحشه تنهش في الفقراء وفي نفس الوقت نرفضالاشتراكيه التي تلغي دور القطاع الخاص الوطني ونطرح برنامج يقود فيه القطاع العام التنميه بمساعده القطاع الخاص الوطني الذي سندعمه في مقابل التزامه بحقوق العامل ومساهمته في التنميه وسداد الضرائب وفي الوسط التعاونيات وممكن حضرتك تدخل علي الرابط اسفل لقراءه البرنامج بالكامل
      https://docs.google.com/document/pub?id=1DMD59TS3Ixp6IYgxna0zzd5Kjz3EBFsvIb619A2i73U

  5. الحقيقة بجد بجد حضرتك ذوق جدا باهتمامك بالرد عليا وكلام راااائع مكنتش متخيلة كده وناس كتيييييييييييييييير اوي اعرفها فاهمه غير كده خاااااااااااالص لكن لازم الواحد يفهم ويكون عنده وعي كافي لتوعية غيره كمان …. انا عندي بس سؤال اخيييير سوري عارفة تعبت حضرتك معايا لكن محتاجة وده اهمهم لاني هنتخب استاذ حمدين صباحي وبحاول اقنع كتير من معارفي بيه لكن ناس كتير منهم خاصة اللي هينتخبوا دكتور ابو الفتوح كانوا متخوفين من استاذ حمدين علشان متخيلين انه ضد التدين علشان هو يساري وبالتالي يساري دي معناها شيوعي وبالتالي معناها انه مع انه مسلم وكل حاجة لكن ممكن يكون ضد التدين والدين والاتجاه الاسلامي خاصة مع اللي علموا عبدالناصر فيهم… انا عارفة ان ده مش صحيح بشكل كبير لكن كان فيه نقطة اني لما قرات البرنامج عجبني الكلام في الجزء اللي بيرد على الكلام ده تحديدا لكن وقفت عند نقطة
    ” وأغلب شمول الدين توجيهي عام تختلف صياغاته البشرية باختلاف الزمان والمكان والمصالح والاختيارات، ولا يجب أن يختلط معنى الشريعة مع معنى الفقه، فالشريعة وضع إلهي، والفقه مدارس واجتهادات عقلية غير ملزمة دينيا، وقد توقف التطور الفقهي منذ أغلق باب الاجتهاد قبل عشرة قرون وتزيد” انا وقفت عند كلمة ” غير ملزمة دينيا ” وهنا نقطة السؤال : من المعروف ان بالنسبة لسائر عباداتنا ومعاملاتنا واللي هي فروع الفقه احنا بنطبقها وبنعرفها من الاحكام الفقهية في الاسلام كعبادات وشعائر اي ان الفقة هو العلم بالأحكام الشرعية العملية المستمدة من أدلتها التفصيلية وهو المرجع الوحيد باختلاف المذاهب بقى دي اللي الناس ممكن تتناقش ووتجادل وتختلف حولها يعني كل دولة بيكون ليها تفضيل لمذهب على مذهب او احنا كبشر يجب علينا اننا نحكم العقل ونعمله زي ماذكر في البرنامج لكن علشان نختار الافضل لحالنا وواقعنا من بين الاراااء والمذاهب الفقهية المتعددة وده مفيش جدال فيه … تمام كده
    لكن اذا البرنامج بيقول على الفقه الاسلامي اجتهادات عقلية غير ملزمة دينيا …. اومال سوري يعني احنا هناخد الدين في الاحكام والمعاملات والعبادات من فيييييين ؟؟؟؟!!!! ماهو اكيد مش هنفتي ولا ايه …. مش معناه اننا ناخده من منطق متشدد زي الدول اللي بتاخد بمنطق فرض مذهب واحد لكن في نفس الوقت هخاد من الازهر الوسطي وهعرف منه الاراء الفقهية واختار منها مايناسب حالي …………. لكن اني اقول ان الفقة كللللوو على بعضوا كده غير ملزم دينيا ده سوري يعني كلام ضايقني جدا ومش عايزة بجد جد يلاقي ثغرة وحدة يشككك بيها في البرنامج اللي اقل مايقال عنه انه برنامج هايل زيه زي برنامج استاذ حمدين صباحي تمام 🙂 يارب اعرف من حضرتك رد مريح اقدر اتفهم منه الجملة دي وضعها ايه بالنسبة للفكر العام للحزب وفي نفس الوقت اقدر اشجع غيري بقلب مطمئن وجامد يعني 🙂 وشكرا اوووووي استاذ احمد

    • اسف لتاخر الرد بسبب اني لم اري التعليق عموما رغم ان التعليق متاخر بسس واجب المقصود ان الفقه عباره عن اجتهادات عقليه غير ملزمه في الاحكام الغير ثابته الدلاله اما الاحكام الثابته الدلاله فهي ملزمه
      وبالنسبه لنا نحن مع ومرجعيه الازهر

  6. على فكرة انا مستنية الرد لسبب هااااااام جدا جدا ….اني عن نفسي وناس كتير اعرفها ونقلت ليهم البرنامج واللينك …. لو ملقتش اجابة موضوعية ومنطقية للجزيئة دي هيتغير اراءنا في حاجات كتييير تتعلق بالحزب وبالحملة …. وبعد زيارة استاذ حمدين الهايلة لينا في المنصورة اتمنى يتحسم الحيرة بينه وبين دكتور ابو الفتوح لصالحه …. فاتمنى اني اجد فعليا الجواب لما طرحته يا استاذ احمد وشكرا

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s